Yandex %62 oranındaki pazar payı ile Rusya’nın en popüler arama
motorudur ve aynı zamanda Polonya, Ukrayna, Kazakistan, Beyaz Rusya ve
Türkiye’de güçlü bir konumdadır. Her ne kadar Google, Rusya’da güçlü bir
paya sahip olsa bile eğer Rusya’da pazarlama yapıyorsanız öncelikle
sitenizi Google’a değil, Yandex’e göre en uygun hale getirmelisiniz.
Yandex, diğer arama motorlarından farklı SEO gereksinimlerine
sahiptir. Bu nedenle Rusya’da SEO farklı kurallarla oynanır. Yandex bu
açıdan oldukça ilginç bir arama motorudur çünkü SEO uzmanlarının
normalde yaptıkları şeylerden çok farklı gereksinimlere ihtiyaç
duymaktadır.
Eğer Yandex’e uygun bir SEO çalışması yapmak istiyorsanız bazı durumları göz önünde bulundurmalısınız.
1. Rusya’nın İş Piyasası
Eğer Rusya dışında faaliyet gösteren bir işletmede çalışıyorsanız
Yandex SEO için çok fazla gereksinime ihtiyaç duymazsınız. Ancak,
Rusya’da yer alan SEO ajansları Yandex’e yönelik bir takım girişimler
gerçekleştirirler ve birçok Rus firması Rusya dışından yönetilmezler. Bu
nedenle Rus firmaların büyük bir bölümü Rusya’da yer alan ajanslarla
çalışırlar. Eğer Rusya veya ona sınır komşusu olan ülkelerde işletme
sahibi değilseniz sitenizi Yandex için en uygun hale getirmenize gerek
yoktur ancak bu ülkelerden birinde yaşıyorsanız bu bir gereksinimdir.
2. MatrixNet ve TIC (Thematic Index Citation) Skoru
MatrixNet, Rusya’nın sayfa kıdemini belirlemekte kullandığı algoritma
olmakla beraber daha iyi tanımlamak gerekirse PageRank sistemine
benzemektedir. MatrixNet sitenin popülerliğini ve backlinklerin miktarı
ve alakasını ölçerek kendi içerisinde bir değere sahip olan Thematic
Index Citation (TIC) skorunu belirlemektedir. PageRank gibi 0-10 arası
bir değer belirlemek yerine TIC, 0-10,000 arasında bir değer
sunmaktadır. TIC bir sitede yer alan tüm sayfalarda aynı değere
sahiptir. TIC skoru içeriğin önemini değerlendirir ve bu sayede
kullanıcıların arama motoru sonuçları sayfasında içeriğin kalitesini ve
güvenilirliğini belirlemelerine yardımcı olur. Yandex Elements adındaki
özellik sayesinde sitenizin TIC skorunuzu görebilirsiniz. TIC skoru
ölçülürken aynı zamanda dahili linkler ve içeriğin rasyonelliği hesaba
katılmaktadır.
3. Yandex Dizinleme
Yandex’in dizini sabit sayfalar için ayda birkaç kez ve blog yazıları
için günde birkaç kez tekrar ölçülmektedir. Google ise bu işi anlık
taramalar ile gerçekleştirmektedir. Yandex, robots.txt dosyasında yer
alan kurallara saygı göstermektedir. Bir site haritası (sitemap)
oluşturmanız halinde Yandex içeriğinizi normalden daha hızlı bir biçimde
dizinlemektedir.
4. Coğrafi Hedefleme
Yandex’in yerel SEO durumu kullanıcıların bulunduğu metro bölgesine
göre yoğun bir şekilde hedeflenmektedir. Yerel arama sonuçları yaklaşık
olarak 1,400 şehirden fazla bölgeden getirilmektedir ve sonuçlar kişi
Rusya’da nerede yaşıyorsa oraya uygun bir biçimde gösterilmektedir.
Elbette bu daha çok coğrafi olarak belirlenmiş arama sorgularına
yöneliktir. Yerel şirketlerin Yandex Webmaster Tools’u kullanarak
bölgesel özelliklerini girmeleri gerekmektedir. Şirketler Yandex Catalog
kısmında tercihleri belirtmeliler ve bölgesel içeriklerle birlikte
bölgesel alan adları veya yer alan adlarını kullanmalıdırlar.
5. Site Üzerinde SEO
Sayfa üzerindeki faktörler Google’ın değerlendirdiklerinden çok daha
farklıdır. Yandex önem değerlerine göre şu niteliklere göz atmaktadır.
Alt Başlık Etiketleri – Oldukça Önemli
Konu Başlığı Etiketleri – Oldukça Önemli
Bölgesel Alan Adları – Önemli
URL Adresinde Kullanılan Anahtar Kelimeler – Oldukça Önemli
Dahili Linkler – Biraz Önemli
Sayfaların Tek Tek Önemi – Biraz Önemli
Alan Adının Tamamının Önemi – Oldukça Önemli
İçeriğin Uzunluğu – Biraz Önemli
Çapa Metni Optimizasyonu – Önemsiz
Alan Adı Yaşı – Oldukça Önemli
Alan Adı Güvenilirliği – Oldukça Önemli
Link Yoğunluğunun Önemi – Oldukça Önemli
Gelen Linklerin Genişliği – Önemsiz
6. Arama Motoru Sonuçları Snippet Nitelikleri
Google’ın aksine arama motoru sonuçlarında arama sonuçlarının nasıl gözükeceğini etkilemek pek kolay değil.
7. Çapa Metni (Anchor Text)
Gelen linklerin çapa metinlerinde çeşitliliğe sahip olmak oldukça
önemli. Ancak bu durum çapa metnini optimize etmiş olduğunuz linkler ile
fazlasıyla uğraşmanız gerektiği anlamına gelmemektedir. Doğal
yöntemlerle link oluşturmalısınız ve çapa metinlerinde bulunan yoğunluk
bu konuda size fazlasıyla yardımcı olacaktır.
8. AJAX Dizinleme
AJAX içerik Yandex tarafından dizinlenmektedir ancak Yandex
örümceklerinin bunları etkili bir biçimde tarayabilmeleri için uygun
yollarla kodlanmalıdırlar. Yandex’te yer alan yardım konularından
faydalanarak bu konuda daha fazla bilgi edinebilirsiniz.
9. Sosyal Medya ve Çevrimiçi Diyalog
Sosyal medya sinyallerinin Yandex SEO için ne tür etki sundukları tam
olarak bilinmemektedir. Forum gönderileri, yorumlar ve blog yazıları
ise SEO performansını yükseltmektedir. Rusya ülke dışında pek popüler
olmayan birkaç sosyal medya ağına sahiptir. VK, mail.ru ve Odnoklassniki
(OK) bu sosyal ağlara verilebilecek örneklerdir. Sosyal medya
sinyallerinin ne tür bir etki sunduğu net olarak bilinmese bile sosyal
medya siteleri sayesinde içeriği daha fazla kişiye tanıtabilir ve
sitenize gelen linkleri yükseltebilirsiniz.
10. SEO Sonuçları
Google’da kolay ve hızlı bir biçimde sıralamaya sahip olmak
mümkünken, Yandex’te bu o kadar mümkün değildir. Yandex’in dizinleme
hızı düşük olduğundan ve algoritma bir içeriği sıralamak için daha fazla
zaman harcadığından daha uzun vadeli sonuçlara odaklanmanız daha doğru
olacaktır.
11. Yandex Kalite Kılavuzu
Google ve Bing’te olduğu gibi Yandex’inde bir takım yardımcı
kaynakları bulunmaktadır. Yandex’in sunduğu kalite kılavuzunu takip
ederek SEO değerini yükseltebilirsiniz. Kaliteli bir site oluşturmak
istiyorsanız Yandex’in önerilerini dikkate almalısınız:
İlgi çekici ve kullanışlı içerikler oluşturun.
İlk önce kullanıcıyı, daha sonra arama motorlarını düşünün.
Sadece kullanıcılara fayda sağlayacak linkleri sitenize ekleyin.
Sitenizin kullanışlı olduğundan emin olun.
Anahtar kelimelerin site içeriğine uygun olduğundan ve bu bağlamda içeriğin arama sorguları için uygun olduğundan emin olun.
Tıpkı diğer arama motorlarında olduğu gibi Yandex’in de yapmanızı tavsiye etmediği bazı durumlar bulunmaktadır:
Yüzeysel, düşük kaliteli ve kopya içerikler
Kullanıcıları diğer alan adlarına yönlendiren aracı siteler
Otomatik oluşturulmuş metinler
Anahtar kelime doldurma
Gizli metinler veya linkler
Aşırı reklamlar
Diğer sitelerin sıralamasını yükseltmek için diğer sitelere link vermek
Link çiftliği oluşturmak
Cloaking yöntemi
Kötü niyetli davranışlar
Kullanıcı davranışlarını manipüle etmek
Arama sonuçlarını kötüye kullanmak kaydıyla aynı ürünü veya servisi sunan aynı kişi tarafından açılmış site grupları
Birçoğu tanıdık gelmiştir. Arama motorunun kullandığı kılavuzlarda yer alan kurallar birbiriyle benzerlik göstermektedir.
Yandex SEO diğer önemli arama motorlarında uygulanandan çok farklı
değildir. Sıralama faktörleri biraz farklıdır, dizinleme hızlı değildir
ve bölgesel SEO oldukça farklıdır. Nitekim, bir siteyi Yandex için
optimize etmek oldukça basittir.
0 yorum:
Yorum Gönder